måndag 29 oktober 2007

..efterfunderingar på tåg..

Oj, menar ni att jag måste sätta mig och "jobba" igen och skriva blogg? Tänkte ni avsloja mig och komma på att jag inte har behövt skriva särskilt mycket alls på bloggen hittills, det är ju NI vänner som har gjort jobbet =)

Okej, en liten rapport kan jag väl få till då. De flesta av er vet ju det mesta redan, men inte alla.

Lite bakgrund, alltså.

Jag brukar vara ute och föreläsa runt landet för lärare, föräldrar, barn och ungdomar om vad barn och unga gör på nätet, alltså LunarStorm, msn, Bilddagboken, snyggast och liknande ställen. Det har jag gjort i många år och det "sitter som en smäck", eftersom jag har gjort det så många gånger. Jag tycker de är jättekul och gör det gärna! Hur det kommer sig att jag gör det, kan man läsa mera om, om man googlar på mitt RL-namn. Det finns en hel del artiklar om mig där, om någon vill veta mera.

Det jag gjorde idag var lite nytt för mig. Jag föreläste på Skolforum på Stockholmsmässan om "Second life ur ett pedagogiskt perspektiv". Det var jag och tre andra "magnater" som är forskare och/eller experter på dataspel. Jag hör inte alls till den kategorin, men SL tycker jag att jag kan rätt bra vid det här laget. Jag berättade och visade en massa bilder, framförallt från Svensk resurscenter - SRC, eftersom det är där de seriösa sakerna jag har deltagit i har genomförts. Jag visade många bilder från våra evenemang, så många av er var med på föreläsningen i avatarform =)

Allt gick kanon, det kändes bra och på onsdag skall jag tillbaka dit och köra det en gång till, eftersom Skolforum pågår i tre dagar.

Efter den föreläsningen så kanske jag lägger ut bildspelet här i bloggen så ni kan få se det - OM ni vill?!

Det här är det jag älskar att göra, föreläsa, vara ute och resa, träffa likasinnade, så jag njuter :)

Ni som twittrar har läst om min galna start på dagen, först hade jag inte ställt fram klockan utan hade ställt väckningen på 04.10, steg upp och duschade, trött som en gnu, men det är man ju vid 4-snåret på morgonen. Det sista jag skulle göra innan jag åkte var att käka lite frukost och då ropar ena dotter: Mamma vad gör du uppe redan nu? Har du inte ställt om klockan? Tiden stod stilla en sekund, jag tänkte HÅRT på.. vilket håll det var vi hade ändrat klockan.. har jag missat tåget med en timma? har jag stigit upp en timma för tidigt??? Jag var tvungen att sätta igång TVn bara för att se vad klockan var och insåg att jag hade en timma över, helt plötsligt. Jag hade alltså stigit upp klockan 03.10. Jag funderade på att lägga mig en stund igen, men anade att då skulle det bli ännu svårare att vakna igen,, så jag satte mig vid datorn och loggade in på SL och där var det en hel del människor online - bland andra Zamira och Jazz - sover ni aldrig??? Zam har ju lov, så det kanske är försvarligt, men Jazze-bubben då? Som skall "upp och jobba" igen tidigt? Får du något jobb gjort alls? hehe

Ajja, om jag fick och kunde så skulle nog även jag sitta uppe rätt sent om natten och SL-a. Skall nog inte kasta sten, kanske..

Okej, men sen åkte jag ner till tåget och gav mig iväg mot Stockholm. En kopp kaffe kanske skulle pigga upp lite, tänkte jag och gick till Bistron och köpte kaffe och macka.

Då inträffar dagens andra "katastrof" - jag får inte upp dörren in till min kupé och bökar med mugg och macka och plötsligt öppnas dörren och jag häller kaffe över hela magen!!!

Vilken tur att jag hade mörka kläder på mig idag. Det syntes inte som tur var, men jag har brännmärken på magen. Skall det nu bli tredje gången gillt, tänkte jag?

Jag kom till Älvsjö, föreläsningen gick bra, som sagt. Tyvärr fanns ingen klocka på väggen i seminariesalen så vi hade alla fyra våra mobiler framme för att hålla reda på tiden.

I förbifarten noterade jag att en av killarna hade lika mobil som jag. När allt var över och det var en massa eftersnack ru sade den killen iväg för att ta tåget hem till Göteborg. En annan kille hittade plötsligt hans mobil och tar den och sina saker och hans mobiloch springer för att komma ikapp honom. Ingen funderade något särskilt på det. Inte då, men efter en stund skulle även jag packa ihop mina pinaler och min mobil är borta!?!?!?!

Det var min mobil han hade sprungit iväg med! Ingen av oss hade killens mobilnummer och jag hade ju min på ljudlös. Efter en hel del detektivarbete så lyckades jag i alla fall få tag i honom och få min mobil tillbaka, som tur var.

Det jag tänkte mest på var alla twitter som kunde komma haha.. Det hade kunnat bli lite pinsamt med hundra twitter, helt plötsligt!

En händelserik dag, alltså, men rolig.

Nu sitter jag på tåget och är nog snart i Hallsberg. Dags att publicera det här nu då. Det blev längre än jag hade tänkt mig det här =)

Undrar just om någon av er orkar kommentera?

Jag förväntar mig det nu, skall ni veta!!! Passa samtidigt på att klottra lite hos alla andra som inte fått kommentarer på länge! kolla även er egna presentation, kanske någon har skrivit något till er?

Sätt igång och skriv nu, TACK!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Lilla gumman.. hur kunde du missa ändra klockan så som jag morrade över den "räliga" extratimmen jag fick jobba i lördags ;=)
Kul att det gick bra på föreläsningen (trots alla små missöden), men jag hade iofs inte väntat mig något annat :)

Anonym sa...

Tack för underhållande läsning, Ika! Hur fel kan det gå på en dag liksom.
Själv har jag ju just korsat Atlanten utan ansats till samma hisnande äventyr som du. :))
KUL att det gick bra med föredraget. Visst är det ett privilegium att få jobba med det man tycker är roligt och stimulerande!
Kram på dig.

Anonym sa...

Ja, det var rätt skoj att slå på mobilen imorse och se de roliga twittren. hade det varit tvärtom med tiden hade de ju inte alls varit roliga.
Vi vill absolut se bildspelet här! Vi vill nog se föreläsningen med, men det är nog svårare att lösa, även om det sagts att det kommer en del på en webbplats vad det lider.
Men nu undrar jag mest: Vad har du i Hallsberg att göra?

Anonym sa...

Alltid lika roligt att läsa om vad folk gör IRL... man får perspektiv på sitt eget yrkesliv:)

Anonym sa...

Ja, tänk att vi inte bara är avatarer!!!!

Anonym sa...

Mycket målande beskrivet, härlig läsning. :)
Och, klart som sjutton vi vill se bildspelet, och filmen/filmerna oxo. givet.

Anonym sa...

Det där var en härlig läsning på en annars tröttsam dag.
Trots diverse katastrofer.
Ska ta mig i kragen jag också och uppdatera min blogg.

Zaryna

Fenoe Lowey sa...

Kan du ha mera otur?
men det var väl att föreläsningen gick bra, väntar ivrigt på bilder =)

Ika Cioc sa...

Ja, vilken dag det där blev. Nu har väl allt som kan hända hänt under den här resan, tänkte jag. Nej då! Hemresan blev också ett kaos. Jag blev försenad hem, tre timmar försenad. Älskade inte SJ just då precis. :) Det är i alla fall ett roligt minne.

Numera klär jag mig alltid i mörka kläder när jag föreläser :)