lördag 8 september 2007

Mina vänner - aake Roffo


Berätta lite om vad du är för en filur i SL.
Filuren är en stockholmare som lever i exil på en liten ort i Mälardalen. Figuren (avataren) har försökt att få ett mer moget utseende, men ser fortfarande lite för ung ut. Han tycker om att umgås med kärngänget, men även att ge sig ut på spontana strövtåg till nya områden emellanåt.

När blev du medlem och hur hittade du hit?
Jag kom hit 17 juni, 2007. Efter ett tag hittade jag fram till den svenska ambassaden via SL:s webbsidor och därifrån var inte steget långt till SRC och Second Sweden.

Att bli medlem i Svenskt Resurscenter var ett lyft och där kom jag i kontakt med mina första vänner i SL.

Vad var ditt första intryck av SL?
Att det fanns fullt av folktomma områden i SL, spökstäder med en och annan avatar som skymtade till ibland. Mycket reklam för porr.

Ofta körde man huvudet i en skyddsmur till något privat område. Jag hade ännu inte insett hur användbart "Search" och "Map" var för att hitta intressanta ställen.

Vad tycker du om att göra i SL?
Att låta sin avatar dansa är en utmärkt förevändning för att lyssna till musik och pladdra dumheter i den almänna chatten, eller att föra ett något vettigare samtal i IM.

En fördel är att man inte behöver säga någonting om man inte har något att säga - bara att drömma sig bort och lyssna på musiken.

Sitta vid brasan eller ljugarbänken och prata är också bra.


Vilka brukar du oftast umgås med?
Merover Benelli är den förste jag kommer att tänka på. Han blev min sandlådekompis i SRC:s sandlåda. Vi var båda lika nya i SL och vi utbytte erfarenheter och lärde oss att bygga.

Rana Robbiani har man aldrig tråkigt med. Henne träffade jag tidigt, då jag fortfarande var ung och grön i SL och hade mycket att lära. Andra vänner från den tiden är Tindra Sands och Lensi Hax.


Ika såg jag nog först vid SRC:s disco. Några av figurerna hade texten RUMP TANZER över huvudet och jag undrade i mitt stilla sinne om det var några som man borde akta sig för. Det visade sig att så inte alls var fallet, tvärtom.


Med tiden lärde jag känna Rumptanzgänget och systerorganisationen RAJ RAJ RAJERS, liksom gänget kring ljugarbänken och brasan. Grupperna sammanfaller ju helt eller delvis.

När träffades vi första gången, minns du något från det mötet?
Jag hade visserligen sett dig tidigare, men bekanta blev vi nog först på dansbanan i Second Sweden 2, då jag blev uppmanad av dig att tafsa på din rumpa - det tolkade jag som ett vänskapligt erbjudande. Äntligen förstod jag vad Rump Tanzer innebar!

Vilket är ditt favoritställe i SL och varför?
Skärgården i Second Sweden 2, samlingsplatserna alltifrån brasan, fåret och café Måsen till dansbanan på den lilla holmen. Annars är det roligt att bli hembjuden till folk.

Andra ställen brukar jag besöka mer sporadiskt, såsom The Three Lion's Pub och olika nöjesparker, muséer och vernissage i sällskap med någon.

Något mer du vill säga?
Vi är bara i början av utvecklingen när det gäller virtuella världar. I framtiden kommer vi att kunna berätta om hur det hela började med Second Life och liknande.

För att citera Fänrik Stål: Jo, därom kan jag ge besked, om herrn så vill, ty jag var med.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr så kommer jag inte ihåg när vi träffades första gången.. men du är ju en given rumptanzer och raj rajare nu... så det var ju en väldig tur att du inte aktade dig för oss :=)

Anonym sa...

Ja du aake...
Jag måste då säga att du är en av de smarta o roliga i SL. Det är ett sant nöje att stå eller sitta och höra när du kommer igång men din filosofi.Haha. När vi är och dansar Rumdans, vill man ju inte missa något i chatten för dina kompentarer är underbara och fyndiga.

Ika Cioc sa...

Jag tror vi träffades i SRC från början och det är rätt länge sedan nu. Sen har du ju börjat dansa med oss och då har vi träffats oftare =) Nu har jag inte sett dig på några dagar.. har du inte varit här? eller är det jag som inte varit där du har varit, kanske?

Anonym sa...

Aake är en intelligent ordekvilibrist som jag oftast ser på våra danser.

Jag känner inte Aake så där värst väl, men han är en schysst kille!